Lukk

Risikoanalyser på 78°nord

Værfast på Isfjord Radio på Kapp Linne
Værfast på Isfjord Radio på Kapp Linne

Ingen oppdrag er for langt nord for MainTech. De siste årene har vi hatt mange oppdrag for Store Norske Spitsbergen Kullkompani på Svalbard.

Store Norske Spitsbergen Kulkompani er verdens nordligste gruveselskap, og har drevet kullgruver på Svalbard kontinuerlig siden 1916, med unntak av et opphold under 2. verdenskrig.

MainTech har de siste årene hatt et godt samarbeid med Store Norske, og har gjennomført flere spennende prosjekter på Svalbard. På denne turen til Arktis skulle vi gjennomføre to prosjekter. Først på agendaen var et pilotprosjekt med gjennomføring av vedlikeholdsanalyser (RCM) på en mindre del av anlegget i Svea. Målet med gjennomføringen var å sørge for at Store Norske får et risikobasert vedlikeholdsprogram som ivaretar alle krav til HMS og tilgjengelighet på utstyr i anleggene.

Det andre prosjektet MainTech var Risiko og sårbarhetsanalyser (ROS) kombinert med vedlikeholdsanalyser (RCM), som gjennomføres som siste ledd i Store Norske sitt oppfølgingsarbeid etter en større diesel-lekkasje på Isfjord Radio i 2011. Etter at utslippet ble oppdaget har Store Norske gjennomført en rekke tiltak for at dette ikke skal gjentas, og lagt ned store ressurser for å kartlegge og begrense miljøskadene.

Risikoanalyser er en av kjerne områdene til MainTech, så dette prosjektet er i utgangspunktet en ganske standard leveranse for oss. Det som gjør prosjektet spesielt interessant er at lokasjonen til selskapet er omtrent halvveis mellom Norge og Nordpolen.

Vi ankom Longyearbyen i vanlig rutefly, som vi ofte gjør når vi er på reiser, men derfra starter eventyret. Fra Longyearbyen reiser vi med småfly omtrent 60 km til Svea, hvor Store Norske har hoveddelen av dagens gruvedrift. I Svea er det bygget opp et helt samfunn, med alt som trengs for å drifte Svea gruva. Her blir vi innlosjert i små leiligheter med alle fasiliteter - og måltider serveres i felles messe til alle døgnets tider. Når man tenker på lokasjonen vi er på så er det nesten utrolig hvilken standard som opprettholdes i denne lille gruvebyen.

Etter noen dager i Svea nærmer det seg avreise til Kapp Linné og Isfjord Radio. En kveld etter arbeid får vi beskjed om å møte på verkstedet for uttak og prøvetur av snøskuter og bekledning. Vi får en fin kveldstur ut langs Van Mijenfjorden, med innlagt stopp og kaffe på hytta til guiden som er med.
Ved avreise til Kapp Linné starter vi fra Svea i blå himmel og strålende sol. Det kan ikke bli finere vær, bortsett fra gradestokken som viser 30 blå grader. Med litt fart på skuteren blir dette raskt 50 effektive kuldegrader, så bar hud er lik frostskader i slikt vær. Vi pakker oss godt inn, og 3 timer og 100 km senere ankommer vi et flott hotell midt i isødet. Oppholdet her blir ufrivillig forlenget av at vi våkner til snøstorm og whiteout, men når man først skal være værfast på Svalbard så er ikke et hotell den verste plassen å vente. Når været omsider letter får vi en fin tur via den russiske byen Barentsburg og tilbake til Longyearbyen.